بلاگ

انواع آمپلی فایر از نظر کلاس بندی

 

 

نصب آمپلی فایر یکی از موثرترین راه های تقویت کیفیت صدا در سیستم های صوتی خودرویی است. به زبان ساده وظیفه آمپلی فایر، گرفتن سیگنال ورودی ضعیف، تقویت آن و ارسال سیگنال قوی تر به بلندگوها است. انواع مختلفی از آمپلی فایرها در بازار وجود دارد، قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام یک برای خودروی شما مناسب است، بهتر است در مورد آنها بدانید. این مقاله اصول اولیه نحوه عملکرد یک تقویت کننده و معنای کلاس های مختلف آمپلی فایر را به شما توضیح می دهد.

 

مبانی آمپلی فایر

قبل از توضیح کلاس های مختلف آمپلی فایر، اطلاع از نحوه عملکرد یک آمپلی فایر برای شما مفید خواهد بود. برای تولید صدای بهتر و موسیقی بلندتر، یک آمپلی فایر باید ولتاژ سیگنال صوتی را افزایش دهد. برای انجام این کار، آمپلی فایر از یک ترانسفورماتور و یک سری ترانزیستور استفاده می کند. ترانسفورماتور از سیم پیچی ساخته شده است که ولتاژ ورودی را به ولتاژ بالاتر تبدیل می کند در حالی که ترانزیستورها ولتاژهای خروجی را به کانال های مناسب تعدیل می کنند.

یک آمپلی فایر برای ایجاد ولتاژهای بالاتر به توان زیادی نیاز دارد که این قدرت منجر به دو اتفاق می شود : سیگنال های صوتی ولتاژ بالا و گرما. گرما دشمن هر آمپلی فایری است و در نهایت عامل اکثر خرابی های قطعات است .یک آمپلی فایر نمی تواند بیشتر از آنچه می کشد توان تولید کند و همچنین هیچ آمپلی فایری همان مقدار توانی را که می کشد تولید نمی کند. این ناکارآمدی انرژی یکی از دلایل اصلی کلاس های مختلف تقویت کننده ها است.

 

کلاس آمپلی فایر ها

ده ها کلاس آمپلی فایر وجود دارد که برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در حوزه صدای خودرو، چهار نوع اصلی آمپلی فایر وجود دارد .هر نوع نسبت به انواع دیگر مزایایی دارد و در عین حال دارای معایبی نیز می باشد. کلاس های رایج A، B، AB و D هستند.

آمپلی فایر های کلاس A

 

آمپلی فایرهای کلاس A کمیاب و گران هستند، اما راندمان صوتی عالی را ارائه می دهند. این نوع آمپلی فایر هر دو مقدار مثبت و منفی موج ورودی را تقویت می کند. ترانزیستورها همیشه با قدرت کامل کار می کنند و این بدان معنی است که حتی زمانی که سیگنال وجود ندارد، ولتاژ به گرما تبدیل می شود. یک آمپلی فایر معمولی کلاس A حدود 25٪ بازدهی دارد، به این معنی که 75٪ ولتاژ ارسال شده به آمپلی فایر، به گرما تبدیل می شود. به دلیل گرمای بیش از حد تولید شده توسط این آمپلی فایرها، معمولاً از آنها در سیستم صوتی اتومبیل استفاده نمی شود.

 

آمپلی فایر های کلاس B

این نوع اغلب به عنوان یک نوع “Push-Pull” نامیده می شود. یک آمپلی فایر کلاس B برای هر سیگنال از دو ترانزیستور استفاده می کند. یک ترانزیستور سیگنال مثبت و دیگری سیگنال منفی را کنترل می کند. این نوع طراحی ، آمپلی فایر بسیار کارآمدتری را نسبت به آمپلی فایر های کلاس A ایجاد می کند. نقطه ضعف آمپلی فایر های کلاس B این است که مقدار قابل توجهی اعوجاج صوتی در نقطه ای که ترانزیستور مثبت و ترانزیستور منفی از یکدیگر ولتاژ اضافه می گیرند، ایجاد می شود. به همین دلیل، آمپلی فایر های کلاس B به ندرت در سیستم های صوتی خودرو استفاده می شوند.

 

 

آمپلی فایر های کلاس AB

آمپلی فایر های کلاس AB به طور سنتی رایج ترین نوع آمپلی فایر مورد استفاده برای سیستم های صوتی خودرو هستند. با ترکیب ویژگی های مثبت آمپلی فایر های کلاس A و کلاس B، سازندگان توانستند آمپلی فایری ایجاد کنند که صدایی با کیفیت بالا و بدون اعوجاج را با تولید گرمای کمتری  ارایه دهد . این نوع آمپلی فایر به دلیل دقت در پخش صدا و کارایی، هم در سیستم صوتی خودرو و هم در سینمای خانگی استفاده می شود.

 

 

آمپلی فایرهای کلاس D

آمپلی فایرهای  کلاس D با انواع دیگر متفاوت هستند. آمپلی فایرهای کلاس D از مدار برای ایجاد پالس های توان DC استفاده می کنند که از طریق مدولاسیون عرض پالس یا PWM تصحیح می شوند. در حالی که این فرآیند شبیه یک پردازنده دیجیتال است، آمپلی فایر های کلاس D هنوز آنالوگ هستند. آمپلی فایر های کلاس D از نوع سوییچینگ یعنی ترانزیستورهای قدرت سیگنال را با توان کامل یا بدون توان تقویت می کنند، به زبان ساده تر یا کاملا باز هستند یا بسته. این فرآیند بازدهی آمپلی فایر را تا حدود 90٪ افزایش می دهد. یعنی آمپلی فایر های کلاس D مصرف برق کمتری دارند و گرمای بسیار کمی تولید می کنند. این آمپلی فایر ها همچنین کوچکتر از انواع AB هستند بنابراین برای سیستم های صوتی خودرو مناسب هستند. نقطه ضعف این آمپلی فایرها این است که به اندازه آمپلی های کلاس A دقیق نیستند. فرآیند PWM باعث ایجاد اعوجاج می شود و سپس فیلتر می شود. آمپلی فایر های کلاس D به ندرت در سیستم های صوتی خانگی استفاده می شوند.

A,B,AB وDرایج ترین کلاس های آمپلی فایر در بازار هستند، اما انواع دیگری نیز در بازار وجود دارند. برخی از آنها انحصاری هستند – مانند Boosted Rail از Rockford Fosgate. سایر کلاس ها دارای کاربردهای دیگری هستند که از انتقال فرکانس رادیویی گرفته تا افزایش توان در مدار مانند رایانه خانگی را شامل می شود. کلاس های دیگر به ندرت در سیستم های صوتی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند و به ندرت آمپلی فایرهایی را در بازار برای استفاده در خودرو مشاهده خواهید کرد که در طبقه بندی AB یا D قرار نمی گیرند.

نحوه انتخاب آمپلی فایر مناسب

هنگامی که قصد خرید سیستم صوتی خودروی خود را دارید، انتخاب آمپلی فایر مناسب برای رسیدن به صدای مطلوب ضروری است. سال ها پیش، هنگامی که آمپلی فایرهای کلاس D برای اولین بار وارد بازار شدند، سطح اعوجاج صدا غیرقابل قبول بود، اما در طول زمان به شدت بهبود یافته اند ولی حتی تا به امروز، افرادی را خواهید یافت که می گویند آمپلی فایرهای کلاس D برای سیستم های صوتی خودرو وحشتناک هستند. آمپلی فایرهای کلاس AB رایج ترین کلاس در سیستم صوتی خودرو هستند. بزرگترین نقطه ضعف کلاس AB این است که آنها به قدرت زیادی برای غلبه بر کمبود کارایی نیاز دارند. هنگامی که در حال نصب سیستمی با استفاده از یک آمپلی فایر بسیار بزرگ هستید، باید میزان قدرتی که سیستم الکتریکی خودرو شما می تواند ارائه دهد را نیز در نظر بگیرید. ممکن است لازم باشد دینام خود را ارتقا دهید یا باتری های اضافی را برای پشتیبانی از نیازهای برق سیستم خود اضافه کنید. انتخاب مناسب گیج سیم نیز امری حیاتی است. آمپلی فایر های کلاس D به توان کمتری نسبت به کلاس AB نیاز دارند، اما استفاده از فیلتر پایین گذر برای جلوگیری از اعوجاج ضروری است. در اکثر موارد نصب آمپلی فایر کلاس D آسانتر از AB خواهد بود. آمپلی فایر های کلاس D کوچکتر و سبکتر هستند و گرمای کمتری نسبت به کلاس AB تولید می کنند ، همچنین برای نصب در مکانهای کوچک یا مناطقی که جریان هوای خوبی ندارند، ایده آل هستند.

 

کدام کلاس بهتر به نظر می رسد؟

 

این موضوع برای بسیاری از افراد و به دلایل خوب مورد بحث است. بیشتر بحث‌ها بر سیستم‌های سینمای خانگی متمرکز است تا صدای ماشین که صرفاً به دلیل محیط صوتی است. در اتومبیل، به سختی می توانید تفاوت بین تقویت کننده های کلاس AB و کلاس D با کیفیت قابل مقایسه را بشنوید. از طرف دیگر، مخاطبان صوتی، بازخوردهای زیادی در مورد اینکه چرا آمپلی فایر های کلاس D وحشتناک هستند، به شما می دهند. با توجه به اینکه آمپلی فایر چگونه سیگنال را افزایش می دهد، مقدار مشخصی اعوجاج و تغییر در ورودی اصلی رخ می دهد. این موضوع باعث می شود آمپلی فایر های کلاس D برای تولید فرکانس های خاص به خوبی تلاش کنند. آمپلی فایر ‌های کلاس D به‌ویژه با سیگنال‌های صوتی با فرکانس بالا در ولوم بالا مشکل دارند. آمپلی فایرهای کلاس AB برای تولید صدای گرمتر و معتبرتر از آمپلی فایرهای کلاس D شناخته شده اند. این آمپلی فایر ها به دلیل فرکانس‌ های بهتر صدا ، برای بلندگوهای فولرنج محبوب‌تر هستند. بسیاری از مردم می گویند که آمپلی فایر های کلاس D هنگام بازتولید فرکانس های متوسط ​​و بالا غیرطبیعی به نظر می رسند. آمپلی فایرهای کلاس D برای تغذیه ساب ووفرهایی که سیگنال فرکانس بالا ندارند بسیار محبوب هستند و تقریباً آمپلی فایر همه ساب های اکتیو از کلاس D هستند. علاقه مندان به موسیقی معمولی هنگام استفاده از یک محصول خوب، برای شنیدن تفاوت بین آمپلی فایرهای کلاس AB و کلاس D در سیستم صوتی خودروی خود مشکل دارند. آمپلی فایرهای کلاس D ارزان تمایل به ایجاد اعوجاج بیشتر و صدای مسطح و بی روح دارند، بنابراین اگر قصد استفاده از این کلاس را دارید، ارزش آن را دارد که کمی بیشتر برای خرید یک محصول بهتر هزینه کنید.

نتیجه گیری انتخاب آمپلی فایر مناسب برای سیستم صوتی شما نباید گیج کننده یا دشوار باشد. تصمیم برای خرید یکی بر دیگری باید بر نحوه استفاده از آمپلی فایر متمرکز باشد. اگر سیستم کارخانه ای را به امید دریافت کیفیت صدای بهتر ارتقا می دهید، هر یک از آمپلی فایر ها به خوبی کار می کنند. اگر آمپلی فایر را در فضای تنگ نصب می کنید یا نمی خواهید سیستم الکتریکی را ارتقا دهید، آمپلی فایر کلاس D گزینه بهتری به نظر می رسد. بیشتر آمپلی‌فایرهای کلاس AB بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و گرمای بیشتری تولید میکنند، اما معمولاً صدایی با کیفیت‌تر از کلاس D تولید می‌کنند. ما توصیه میکنیم آمپلی فایر های کلاس AB را برای بلندگوها، توییترها و درایورهای کامپوننت میان رده استفاده کنید که دریافت صدای دقیق در آنها مهم است. هنگامی که سیستم خود را راه اندازی می کنید، یک آمپ کلاس D انتخابی ایده آل برای تامین انرژی ساب ووفر است. بسیاری از باکیفیت ترین آمپلی فایر های کلاس D تقریباً به خوبی آمپلی فایرهای کلاس AB عمل می کنند و در بیشتر شرایط تشخیص تفاوت بین این دو به سختی انجام می شود.

1 دیدگاه در “انواع آمپلی فایر از نظر کلاس بندی

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *