بلاگ

نحوه تنظیم صحیح ساب ووفر

در این مقاله نحوه تنظیم آمپلی فایر ، برای راه اندازی هرچه بهتر ساب ووفرتان را به شما نشان می دهیم.فقط کافیست مراحل زیر را یک به یک انجام دهید : :

 

مرحله 1. حذف کردن اعوجاج ( distortion )

مرحله 2. صاف کردن صطح سیگنال ؛ باز کردن فیلتر پایین گذر

مرحله 3. تنظیم گین و فیلتر پایین گذر ساب ووفر

مرحله 4. تنظیم  bass boost و subsonic filter

مرحله 5. تنظیم subwoofer level در تنضیمات رادیوپخش

 

قبل از اینکه شروع کنیم …

 

ابتدا اسپیکرهای خود را تنظیم کنید

باید توجه داشت که اعوجاج دشمن سیستم صوتی شماست ؛ بلندگوها، ساب ها و پرده گوش را از بین می برد. اعوجاج مانند صدای ترق ترق، بال زدن، خرد کردن، یا خش خش است که با صدای متمایز یک آلت موسیقی تداخل می کند. اگر اسپیکرهای خودروی خود را با یک آمپلی‌فایر تغذیه می‌کنید، بسیار مهم است که آمپلی فایر به درستی تنظیم شود تا از اعوجاج در صدا جلوگیری شود.

 

 

مرحله 1: حذف کردن اعوجاج ( distortion )

گین آمپلی فایر را بر روی کمترین حالت بگذارید، مقداری موسیقی پخش کنید و صدای رادیوپخش خود را تا زمانی که صدای اعوجاج موسیقی را بشنوید، زیاد کنید. سپس صدای رادیو پخش را تا زمانی که موسیقی دوباره صاف و شفاف به نظر برسد ، کم کنید. محل صدای رادیوپخش را یادداشت کنید یا علامت بزنید. این عددحداکثر میزان صدایی است که رادیو پخش شما می تواند به آن برود و همچنان صدایی صاف و شفاف پخش کند.

 

اکنون، گین آمپلی فایر را تا زمانی که دوباره اعوجاج را بشنوید، زیاد کنید. سپس مقداری از گین کم کنید تا زمانی که اعوجاج از بین برود. میزان گین آمپلی فایر شما اکنون تنظیم شده است، بنابراین می توانید صدای رادیو پخش را تا سطحی گوش شما با آن راحت است کاهش دهید. حتی اگر سیستم بلندگوی شما آمپلی فایر نداشته باشد، باز هم باید حداکثر میزان صدا را  بر روی رادیوپخش خود با بالا بردن آن تا کمی زیر سطح اعوجاج تنظیم کنید.

 

حالا شما برای مقداری بیس آماده هستید

مرحله 2: صاف کردن صطح سیگنال ؛ باز کردن فیلتر پایین گذر

گین آمپلی فایر خود را در کانال مربوط به ساب ووفرتان به پایین ترین حالت ممکن ببرید (در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید). فیلتر پایین گذر آن را روشن کنید و آن را در جهت عقربه های ساعت افزایش دهید. اگر آمپلی فایر شما bass boost دارد آن را خاموش کنید و در صورت داشتن remote bass ، آن را در موقعیت وسط خود قرار دهید تا بعداً، انتخابی برای تقویت یا برش بیس در یک آهنگ جداگانه داشته باشید.

 

کنترل صدای بیس ردایوپخش خود را بر روی تنظیمات وسط، صفر یا “مسطح” قرار دهید، هر کدام که در رادیوپخش شما وجود دارداگر دارای کنترل سطح ساب ووفر است، آن را نیز روی تنظیمات وسط یا «بدون افزایش» تنظیم کنید. گاهی اوقات پخش ها دارای تنظیم فیلتر پایین گذر یا تقویت باس در خروجی ساب ووفر خود هستند. مطمئن شوید که همه آنها نیز خاموش هستند.

 

با کم کردن گین شروع کنید و فیلترها و تقویت باس را خاموش کنید.

 

توجه: از فیلترهای پایین گذریا bass boost را روی رادیوپخش و آمپلی فایر به طور همزمان استفاده نکنید. از یکی یا دیگری استفاده کنید، اما نه از هر دو. دلیل آن این است که چیزی به نام اعوجاج فاز در اطراف هر فیلتر یا فرکانس ایجاد می شود و صدا را گل آلود می کند.

 

مرحله 3: . تنظیم گین و فیلتر پایین گذر ساب ووفر

موسیقی را از طریق رادیوپخش خود با صدایی حدود یک چهارم پخش کنید. گین آمپلی فایر ساب ووفر را تا زمانی که صدای ساب ووفر شما به طور کامل بر سایر بلندگوها غلبه کند، بدون اعوجاج، افزایش دهید.

 

گین را زمانی که در صدای سابووفر اعوجاج ایجاد شد، کم کنید کنید تا صدا دوباره صاف و شفاف شود.

 

در حین گوش دادن به موسیقی که از ساب ووفر شما خارج می شود، به آرامی فیلتر پایین گذر ساب آمپر را به سمت پایین تنظیم کنید تا زمانی که تمام نت های فرکانس بالا و متوسط ​​ناپدید شوند.

 

فیلتر پایین گذر نت هایی را که نمی خواهید ساب ووفر شما پخش کند حذف می کند. همچنین مانند یک کنترل صدا عمل می کند تا ساب ووفر صدای ضربه زدن درام را حفظ کند. سنج، سیم، آواز و گیتار را فیلتر کنید تا ساب ووفر صدای بیس و درام را پخش کند.

 

 

 

مرحله 4: تنظیم  bass boost و subsonic filter

اگر صدای بیس دارید، سعی کنید با دقت آن را بالا ببرید تا صدای درام بیس را در هنگام انجام این کار بشنوید. فقط اعمال کمی bass boost باعث افزایش ضربات می شود. اگر می خواهید از آن استفاده کنید مراقب ضربات بیس باشید .این مرحله جایی است که اغلب اعوجاج به سیستم وارد می شود. اگر اعوجاج شنیدید، گین آمپلی فایر را کم کنید تا از بین برود. از bass boost استفاده کنید تا ضرباتی که ساب ووفز شما در هوا ایجاد میکند را حس کنید.

 

افزایش بیس

حالا با  bass boostبازی کنید.

 

برای ساب ووفرهایی که در باکس های پورت دار نصب کرده اید:؛ از  subsonic filterبر روی آمپلی فایر خود استفاده کنید تا نت های بسیار بلند را رام کنید. این فیلتر به کاهش سطوح نت هایی که در آن محفظه طنین انداز می شود کمک می کند. همه فیلترها را کمی بیشتر تنظیم کنید تا صدای درام بیس بسته و خشک یا شل و طنین انداز شود، مطابق با سلیقه شخصی شما.

 

نکته مهم این است که به تنظیم سیستم خود ادامه دهید تا زمانی که چیزی را که دوست دارید بشنوید. هنگامی که از صدای بیس و ضربه سیستم خود راضی هستید، صدای ساب ووفر را تا جایی که می توانید با استفاده از sub level در منوی تنظیم صدای رادیوپخش یا remote bass، هر کدام را که دارید ، کاهش دهید.

 

ترکیب تمام فرکانس ها

اکنون که هر قطعه از پازل تنظیم شده است، وقت آن است که تمام موسیقی را در کانون توجه قرار دهید.

 

مرحله 5: تنظیم subwoofer level در تنضیمات رادیوپخش

صدای گیرنده را تا حداکثر مقداری که صدایی بدون اعوجاج پخش کند ، افزایش دهید. سپس به آرامی صدای ساب ووفر را زیاد کنید تا صدای بیس با بقیه موسیقی متعادل شود.

 

میزان بیس remote bass  خود را کمی بالا و پایین بیاورید  تا تغییرات را بشنوید. به دلیل اندازه فضای آکوستیک در خودرو، ساب ووفرها گاهی اوقات صدای خود را به طور سازنده با بقیه امواج صوتی یک سیستم ترکیب نمی کنند. اگر صدای بیس شما زیاد است اما به نظر می رسد که صدای آن کم است، گاهی اوقات می توانید با معکوس کردن لیدهای بلندگوی زیر خود به آن کمک کنید. این کار حرکت جلو و عقب مخروط ساب ووفر را معکوس می کند، که ممکن است همه امواج صوتی را بهتر از حالت دیگر کنار هم قرار دهد.

 

عیب یابی هر گونه مشکل

اگر اعوجاج از ساب خود را شنیدید، گین آمپلی فایر را کم کنید. اگر در این مرحله، نمی‌توانید بیس کافی از ساب ووفر خود دریافت کنید تا با سایر بلندگوها بدون ایجاد اعوجاج همراه شود، باید ترکیب ساب ووفر و آمپلی‌فایر بزرگ‌تری با توانایی‌های مدیریت قدرت بالاتر داشته باشید.

 

شما نباید گین آمپلی فایر مربوط به بلندگوهای خود را کاهش دهید تا با کمبود صدای ساب ووفر هماهنگ شوید. انجام این کار می تواند به آمپلی فایر اجازه دهد تا سیگنال های مخدوش و قطع شده را به بلندگوهای تمام برد شما ارسال کند و هدف شما برای صدایی تمیز و کامل را شکست دهد.

 

اکنون باید بتوانید با تنظیم آمپلی فایر خود که مطابق با قابلیت های سیستم و ترجیحات گوش شما باشد، از کامل بودن و آهنگ قوی موسیقی خود لذت ببرید. فقط به یاد داشته باشید که مودب باشید و صدای بوم خود را زمانی که ممکن است باعث آزار دیگران شود را کاهش دهید.

3 دیدگاه در “نحوه تنظیم صحیح ساب ووفر

  1. محمدرضا غفوریان گفت:

    سلام. دستتون درد نکنه با مطالب مهم واموزش مفید.
    من. میخوام مغازه بزنم. پخشو باند. سیستم های صوتی. به نظر شما. باه چه اندازه سرمایه اولیه میتونم راه اندازی کنم تا بعد ارتقا بدم.

  2. ممنونم مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *