بلاگ

راهنمای خرید بلندگو خودرو

کدام اسپیکر برای ماشین من مناسب است؟

اسپیکرهای من چقدر توان نیاز دارند؟

آیا باید از فولرنج یا کامپوننت استفاده کنم؟

راه‌های زیادی برای اضافه کردن تجربه جدید گوش دادن به موسیقی در ماشین وجود دارد، اما نصب بلندگوهای جدید یکی از سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها را برای ارتقای صدای شما ارائه می‌دهد. ما هر آنچه را که نیاز دارید در اختیار داریم، خواه فقط بخواهید بلندگوهای کارخانه خود را تعویض کنید یا اگر قصد نصب آمپلی فایر دارید و به بلندگوهایی نیاز دارید که قدرت زیادی را تحمل کنند .

به چه تعداد بلندگو نیاز دارید؟

هیچ استانداردی برای تعداد بلندگوهای خودرویی که در کارخانه بر روی خودرو نصب شده اند وجود ندارد. در واقع، به نظر می‌رسد که هر سال تعداد آنها بیشتر می‌شود زیرا خودروسازان سیستم‌های صوتی کارخانه‌ای را با مزایایی مانند حذف نویز و صدای موتور طراحی می‌کنند..

 

هنگام تعویض بلندگوهای جلو و عقب، بهترین هدف داشتن یک سیستم صوتی با صدای هماهنگ در جلو و عقب است. اگر بودجه کمی دارید، لازم نیست که یکباره سیستم صوتی خودروتان را ارتقا دهید. ابتدا روی بلندگوهای جلویی خودرو تمرکز کنید و در مراحل بعدی برای داشتن یک صدای ثابت از یک بلندگوی هماهنگ با استیج جلوی خودرو که تعویض کردید استفاده کنید.

 

 

بلندگوهای استیج جلو خودرو شما

برخی از خودروها فقط دو بلندگو در جلو دارند، یکی در هر در. و برخی دیگر دارای چهار بلندگو در جلو هستند که شمل یک جفت ووفر و یک جفت توییتر میشوند.

 

بلندگوهای استیج عقب خودرو شما

بلندگوهای درب عقب، بلندگوهای طاقچه عقب و یا بلندگوهای روی پنل کناری درب عقب اغلب فولرنج هستند، اگرچه کامپوننت ها به طور فزاینده ای محبوب شده اند. بلندگوهای عقب صدا را برای سرنشینان صندلی عقب ارائه می دهند و مکمل صدا برای سرنشینان جلو هستند. بلندگوهای عقب به طور کلی سهم قابل توجهی در تجربه صدا برای صندلی های جلو ندارند و در نتیجه برای رانندگانی که اغلب مسافر ندارند یا برای علاقه‌مندان به صدا که نمی‌خواهند هیچ گونه تداخلی با استیج جلو خود داشته باشند، اهمیت کمتری دارد .

 

اندازه گیری بلندگو

 

اندازه بلندگوی خودرو چقدر است؟

اگر اطلاعی از سایز بلندگو های خورو خود نداشته باشید به راحتی در لیستی بلند بالا از اسپیکر های با سایز ها مختلف گم میشوید.

برای جلو گیری از این اتفاق میتوانید از ما کمک بگیرید و با گفتن اینکه برای چه خودرویی بلندگو میخواهید و اینکه برای استیج جلو یا عقب میخواهید از سردرگم شدن خود جلوگیری کنید.

 

گاهی اوقات برای یک مکان مشخص می‌توانید از بین دو اندازه بلندگو انتخاب کنید. در این صورت قانون کلی ما این است که “هرچه بزرگتر بهتر.”

 

مجموعه بلندگو

بلندگوهای فولرنج در مقابل کامپوننت ها – چه نوع بلندگوهایی باید تهیه کنم؟

بلندگوهای خودرو افترمارکت را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: بلندگوهای فولرنج کامپوننت.بگذارید یک بررسی رو هر کدام داشته باشیم :

بلندگوهای فولرنج

بلندگوهای فولرنج شامل تمام عناصر بلندگو در یک بدنه هستند. در ساده‌ترین تعریف، از یک ووفر برای اجرای  فرکانس های پایین‌ و یک توییتر نصب شده روی ووفر برای تولید فرکانس های بالا تشکیل شده‌اند. برخی از مدل‌ها دارای درایورهای اضافی هستند، مانند یک میدرنج و سوپر توییتر – به این بلندگوها «سه‌طرفه» یا «4 طرفه» گفته می‌شود.

 

اگر به دنبال جایگزینی بلندگوهای کارخانه ای با حداقل بودجه هستید، باید بلندگوهای فولرنج را انتخاب کنید. در بیشتر موارد، شما به سادگی بلندگوهای فابریک کارخانه را جدا کرده و بلندگوهای جدید را به صورت فابریک نصب میکنید . بلندگوهای فولرنج در قدرت ها و قیمت های متنوع در دسترس میباشند.

 

بلندگوهای کامپوننت

بلندگوی کامپوننت از یک طراحی عالی استفاده می‌کنند تا بهترین صدای ممکن را به شما ارائه دهند. اجزای یک کامپوننت عادی شامل یک جفت ووفر ، یک جفت توییتر و یک جفت کراس اوور خارجی میباشد.

درسیستم یک کامپوننت، توییتر از ووفر جدا می‌شود تا بتوان آن را بالاتر در خودرو نصب کرد. اگر ماشین شما توییتر فابریک کارخانه ای دارد، معمولاً می توانید توییتر جدید را در آن مکان نصب کنید.

 

 

 

در کامپوننت ها از کراس اوور های خارجی با اجزای باکیفیت برای اطمینان از جداسازی دقیق بین فرکانس های ارسال شده به ووفر و توییتر استفاده می کند تا موسیقی شما واقعی تر، “زنده” تر و عمق بیشتری داشته باشد..

 

 

 

اسپیکرهای جدید من به چقدر توان نیاز دارند؟

بلندگوهای خودرو برق را به امواج صوتی تبدیل می کنند. بلندگوهای خودروهای مختلف با منابع برق خاصی بهتر کار می کنند. رادیوپخش ها فابریک کارخانه عمدتاً توان کمتری را ارائه می دهند اما رادیوپخش های افترمارکت قدرت بیشتری می دهند. و آمپلی فایر های افترمارکت بیشترین توان ممکن را فراهم می کنند. هرچه قدرت بیشتری استفاده کنید، بلندی صدا و جزئیات موسیقی بیشتری دریافت می کنید، اما اگر می خواهید مطمئن شوید که بلندگوهای شما می توانند هنگام پخش با صدای بلند به طور دقیق پخش کنند. باید بسته به منبع انرژی دو مشخصه اصلی را باید در نظر بگیرید:

حساسیت بلندگوی خودرو

حساسیت;  میزان صدایی را که یک بلندگو از توانی که به آن اعمال می شود تولید می کند، اندازه گیری می کند. اگر رادیوپخش های فابریک  کارخانه ای کم مصرف دارید  معمولاً 10 تا 15 وات RMS در هر کانال یا کمتر، بلندگوهایی با درجه حساسیت بالا (بیش از 90 دسی بل) بهترین تطابق را خواهند داشت.

 

اگر سیستم پرمصرفی مانند استریو های افترمارکت یا آمپلی فایر خارجی دارید، بلندگوهایی با درجه حساسیت کمتر را در نظر بگیرید. که با تغذیه مناسب، کیفیت صدای عالی را ارائه می کنند.

قدرت هندلینگ اسپیکر خودرو

قدرت هندلینگ به شما این امکان را می دهد که بدانید یک بلندگو چقدر توان (برحسب وات) را می تواند تحمل کند. اگر سیستم کم مصرفی دارید، نیازی نیست که بلندگوهای شما قدرت زیادی را تحمل کنند. از سوی دیگر، سیستمی با آمپلی خارجی قوی به بلندگوهایی نیاز دارد که قدرت هندلینگ آنها نزدیک به خروجی آمپلی باشد.

 

نکته مهم: مشخصات کلیدی در قدرت هندلینگ ، RMS است نه حداکثر توان هندلینگ. رتبه‌بندی‌های RMS به‌طور واقع‌بینانه میزان توانی را که بلندگو می‌تواند به طور مداوم تحمل کند-  نه فقط برای مدت کوتاهی-  اندازه‌گیری می‌کند. بلندگوی با توان “حداکثر 50 وات RMS” نسبت به بلندگوی دیگری با توان “80 وات RMS” با استریو کم مصرف فابریک شما مطابقت بهتری دارد.

 

این برای شما چه معنایی دارد؟

اگر از پخش های فابریک کارخانه ای استفاده می کنید، برای تغییر بلندگوها به دنبال اسپیکر هایی با وات RMS پایین و حساسیت 90 دسی بل یا بالاتر باشید.

اگر از استریوهای افتر مارکت استفاده می کنید، به دنبال بلندگوهایی باشید که قدرت هندلینگ آنها بالاتر از 75 وات RMS نباشد

و اگر هم از یک آمپلی برای تامین برق استفاده می‌کنید، توان RMS را با مشخصات ارائه‌شده در کتابچه راهنمای آمپلی خود مطابقت دهید.

 

 

چقدر باید برای بلندگوهای ماشین هزینه کنم؟

اگر مطمئن نیستید که چقدر هزینه کنید، انتظارات خود را برای صدا و مدت زمانی که قصد دارید وسیله نقلیه خود را نگه دارید، در نظر بگیرید.

 

اگر فقط به دنبال افزایش صدای کارخانه ای در خودرویی هستید که قصد دارید چند سال دیگر آن را مبادله کنید، بلندگوهای پایه تا متوسط گزینه خوبی هستند.

اگر قصد دارید خودروی خود را برای مدتی نگه دارید و احتمالاً در طول زمان یک سیستم صوتی جمع کنید، ایده بدی نیست که روی یک مجموعه بلندگوهای درجه یک سرمایه گذاری کنید.

به طور کلی، با افزایش هزینه ها، کیفیت طراحی و مواد را افزایش می دهید. طراحی بهتر باعث می شود هنگام تبدیل برق به صدا، از انرژی به صورت بهینه استفاده شود. مواد بهتر ، کیفیت صدای بهتر و دوام طولانی مدت را تضمین می کند.

 

عناصر طراحی بلندگوی خودرو

متریال ووفر

صفحه های بلندگوی کارخانه معمولاً از کاغذهای بی کیفیت ساخته می‌شوند که به مرور زمان تحلیل می‌رود. صفحه های بلندگوی افترمارکت از مواد بادوام ساخته شده‌اند که سفت و در عین حال سبک هستند. آنها طوری طراحی شده اند که به راحتی حرکت کنند و در عین حال شکل خود را برای تولید صدای دقیق تر حفظ کنند.

 

متریال توییتر

متریال و طراحی توییتر تاثیر زیادی بر نوع صدای تولیدی آن دارد. به طور کلی، تویترهای ساخته شده از مواد نرم مانند ترکیب پارچه، یا ابریشم، صدایی تصفیه شده و تا حدودی ملایم به شما می دهند. اگر دوست دارید فرکانس های بالا در پخش صدا غالب باشند، از مواد سخت مانند فلز یا گرافیت استفاده کنید.

متریال سوراند

سوراند در یک ووفر نقش حیاتی ایفا می کند – به صفحه ی ووفر اجازه می دهد آزادانه حرکت کند و بیس پررنگ تری منتشر کند. باید دوام داشته باشد تا در برابر دما و رطوبت شدید مقاومت کند. سوراندهای ساخته شده از لاستیک بهترین عملکرد کلی و طول عمر را ارائه می دهند. سوراند های فوم و پارچه ای هزینه کمتری دارند، اما همچنان عملکرد خوبی دارند.

 

مشاوران ما خوشحال میشوند که به شما کمک کنند

اگر سوالی دارید، دریغ نکنید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما به مشتریان کمک می کنند تا بلندگوهای جدید را متناسب با نیازشان انتخاب کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *